دانشمندان انگلیسی یک ربات هوایی برای بازرسی لوله های فاضلاب ساخته اند


همین دیروز در خبری به شما گفتیم که ژاپنی ها رباتی به نام دارند SPD1 برای بررسی لوله های فاضلاب ساخته شد. حالا یک ربات دیگر ظاهر می شود که نام دارد هوایی این محصول در انگلستان ساخته شده است و هدف مشابهی دارد و به اندازه کافی کوچک است که در کف دست شما قرار می گیرد.

گزارش کردن اطلس جدیددانشمندان دانشگاه لیدز به سرپرستی پروفسور نیتا کوهن و دکتر تان لوان نگوین، ساخت بخش هوایی برنامه ربات لوله‌ای بین‌المللی را آغاز کرده‌اند. این ربات 70 گرم می توان آن را به طور خودکار در لوله هایی با قطر قرار داد 7.4 سانتی متر حرکت کردن

ربات جوی با کمک سه پایه به شکل چرخی که با استفاده از چاپگر سه بعدی ساخته شده راه می رود و قادر است بر موانع احتمالی غلبه کند. هزینه مواد مورد نیاز برای ساخت هر یک از این ربات ها 300 پوند تخمین زده می شود، اما انتظار می رود این هزینه در صورت تولید انبوه کاهش یابد.

ربات جوی بیشتر کار خود را با حسگرهای خود انجام می دهد

جوی از مجموعه ای از حسگرهای مسافت یاب استفاده می کند که به او اجازه می دهد فاصله تا دیوارها، اتصالات لوله ها و زوایا را تخمین بزند. این سنسورها بدون نیاز به فعال کردن دوربین و نوری که انرژی زیادی مصرف می کند، قادر به کار هستند. البته زمانی که ربات مشکلی در لوله تشخیص دهد، نور و دوربین همین کار برای ثبت جزئیات دقیق مشکل اجرا می شود.

کوهن می‌گوید Joy یک ربات کاملاً مستقل است که به هیچ ارتباطی برای فرمان یا منبع خارجی قدرت نیاز ندارد. آزمایشات آزمایشگاهی نشان داد که این ربات قادر است در شبکه ای از لوله ها شامل موانع مختلف به درستی حرکت کند. به طور متوسط، هر یک از این ربات ها قادر به 45 ثانیه دور و بر یک متر لوله ها را از شبکه بپوشانید.

ربات جوی همچنین در آزمایشات توانست از میان مقدار کمی ماسه و مایع ظرفشویی عبور کند. دانشمندان این ربات را به گونه ای طراحی کرده اند که با تمام شدن شارژ باتری، دوباره به محل شارژ بازگردد و انرژی لازم را دوباره ذخیره کند. نسخه های بعدی این ربات به طور کامل خواهد بود ضدآب و قادر است در صورت واژگونی به صورت خودکار به حالت عادی برگردد و حتی مشکلات لوله را برطرف کند.

نتایج این دستاوردها در قالب مقاله در مجله آمده است مرزها در رباتیک و هوش مصنوعی منتشر شده است اما انتظار نمی رود به این زودی شاهد ورود این ربات ها به بازار مصرف باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید