7 باور غلط غذایی در مورد “دیابت”


افسانه: افراد مبتلا به دیابت باید غذاهای نشاسته ای مانند نان، سیب زمینی، ماکارونی و برنج را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنند!

لازم به ذکر است که غذاهای نشاسته ای بخشی از یک رژیم غذایی سالم هستند. موضوع مهم حجم مصرفی، انواع تهیه و پخت این مواد در رژیم غذایی روزانه است. بیماران دیابتی طبق نظر متخصص تغذیه باید حداقل مقدار نشاسته مصرف کنند. نان، برنج، غلات، ماکارونی و سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمینی، نخود، کدو تنبل، ذرت و لوبیا را می توان در وعده غذایی اصلی یا میان وعده میل کرد. تنها موضوع مهم نظارت بر میزان مصرف آنهاست. غلات کامل نیز منبع خوبی از فیبر مورد نیاز بدن هستند و به حفظ سلامتی شما کمک می کنند.

باور غلط: دیابتی ها هر چقدر که بخواهند می توانند از غذاهای مخصوص دیابتی استفاده کنند!

در دستورالعمل های جدید رژیم غذایی، برنامه رژیم غذایی دیابتی مشابه برنامه غذایی است که برای زندگی سالم برای همه توصیه می شود. عنوان “غذاهای دیابتی” یا “غذاهای رژیمی” به معنای استفاده نامحدود از این غذاها نیست. متأسفانه باید گفت بر اساس این باور غلط، بسیاری از بیماران دیابتی در طول روز این مواد غذایی را بیش از حد مصرف می کنند که منجر به افزایش قند خون می شود. همچنین اگر این مواد حاوی الکل قند باشند، اثر ملین خواهند داشت.

افسانه: دیابتی ها نمی توانند شکلات یا شیرینی بخورند!

در قالب یک رژیم غذایی سالم در کنار ورزش، دیابتی ها می توانند به صورت محدود از قند یا شیرینی نیز استفاده کنند.

باور غلط: پروتئین ها برای دیابتی ها بهتر از کربوهیدرات ها هستند!

مصرف پروتئین در مقادیر زیاد می تواند مشکلاتی را برای بیماران دیابتی ایجاد کند. مهم‌ترین ایراد این موضوع این است که بسیاری از غذاهای غنی از پروتئین مانند گوشت سرشار از چربی‌های اشباع شده هستند که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد. در رژیم دیابتی، پروتئین باید حدود 15 تا 20 درصد از کل کالری روزانه را تشکیل دهد (به استثنای بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی که این مقدار حداکثر 10 درصد کل کالری است) و نکته مهم انتخاب کالری کم است. -انواع چربی از این گروه غذایی.

تصور غلط: میوه یک غذای سالم است، بنابراین می توان آن را به اندازه دلخواه خورد!

میوه یک غذای سالم و حاوی مقدار زیادی فیبر، ویتامین و مواد معدنی است، اما باید در نظر داشت که از آنجایی که میوه ها حاوی کربوهیدرات هستند، باید به صورت کنترل شده به رژیم غذایی اضافه شوند. تعیین نوع میوه مصرفی، میزان و دفعات مصرف با مشورت متخصص تغذیه توصیه می شود.

اشتباه: خوردن توت، خرما و کشمش رایگان است!

افراد دیابتی معمولا از خوردن قند و شیرینی منع می‌شوند، به همین دلیل سعی می‌کنند شیرینی‌های دیگری مانند محصولات حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی یا غذاهایی مانند خرما، عسل، توت خشک و انجیر را پیدا کنند، اما اگر دیابت دارید، این غذاها نیز می‌توانند به مقدار زیاد مصرف شود که شما را آزار می دهد شیرین کننده های مصنوعی به جای شکر طبیعی در شیرینی ها و غذاهایی که روی بسته بندی آنها نوشته شده “بدون قند” استفاده می شود. درست است که این محصولات قند ندارند، اما سایر مواد تشکیل دهنده آنها کالری دارند و این افزایش کالری روزانه برای بیماران دیابتی مشکل ساز می شود. از طرفی مصرف زیاد قندهای رژیمی استفاده شده در این محصولات مانند آسپارتام می تواند با خطرات دیگری برای سلامتی همراه باشد. تصور رایج در مورد مصرف میوه هایی مانند خرما، توت، کشمش و انجیر خشک توسط افراد دیابتی این است که این میوه ها حاوی قند میوه (فروکتوز) هستند، بنابراین مصرف آنها مشکلی ایجاد نمی کند. اگر قند موجود در این میوه ها کمی دیرتر جذب شود، اما میزان کالری آنها مانند سایر قندها باشد، در نهایت کالری تولید می کنند و می توانند قند خون را بالا ببرند. بنابراین این میوه باید به صورت کنترل شده در برنامه غذایی روزانه گنجانده شود.

افسانه: خوردن بیش از حد قند باعث دیابت می شود!

طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی تهران فقط مصرف زیاد قند باعث دیابت نمی شود. دیابت نوع 1 ناشی از ژنتیک و سایر عوامل ناشناخته است. دیابت نوع 2 ناشی از عوامل ژنتیکی و سبک زندگی اشتباه است. اضافه وزن خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد و رژیم غذایی پر کالری باعث افزایش وزن می شود. اگر سابقه خانوادگی دیابت دارید، رژیم غذایی سالم و ورزش منظم برای کنترل وزن توصیه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید