سهم تسلا از بازار خودروهای الکتریکی تا سال 2025 کمتر از 20 درصد خواهد بود


ایلان ماسک این روزها بر تجارت حکومت می کند و تقریباً در تمام شرکت های تحت کنترل خود نسبت به رقبای خود برتری مطلق دارد. تسلا پیشرو در بازار خودروهای الکتریکی است و در حال حاضر بیشترین سهم را از آن در اختیار دارد. طبق آمار، سهم بازار مدل های برقی این شرکت جدید آمریکایی حدودا 65 درصد می رسد. این در حالی است که در سال 2020 سهم این شرکت در بازار خودروهای برقی معادل 79 درصد بوده است. بنابراین می توان گفت با تحولات کنونی و ورود انبوه خودروسازان سنتی به بازار خودروهای برقی، مطمئنا عرصه بر تسلا تنگ خواهد شد. به طوری که پیش بینی می شود سهم آن کمتر از سال 2025 باشد 20 درصد می رسد، اما آیا ایلان ماسک می تواند در این نبرد موفق شود و کنترل آینده صنعت خودرو در جهان را حفظ کند؟

تسلا و دو چالش بزرگ آن

تسلا این روزها با دو چالش بزرگ تقلا. از سوی دیگر برندهای لوکس با تولید خودروهای برقی به دنبال سهمی در بالاترین سطح بازار و محدوده قیمتی شش رقمی هستند. از سوی دیگر، برندهای غیر لوکس مدل های الکتریکی را با قیمت کمتر از 50000 دلار عرضه می کنند. دوره ای که تسلا در حال حاضر حضور پررنگی در آن ندارد.

تسلا

اگر به یکی دو سال پیش برگردیم، آن تسلا را خواهیم دید 79 درصد او بر بازار خودروهای الکتریکی آمریکا تسلط داشت. همانطور که در بالا ذکر شد، اکنون این رقم برابر با 65 درصد است. تحقیقات S&P Global نشان می دهد که در صورت ادامه روند فعلی، سهم تسلا از بازار خودروهای الکتریکی تا سال 2025 به کمتر از 20 درصد خواهد رسید.

می گوید این موسسه با ورود گزینه های جدید و ارزان تر که دارای تکنولوژی و کیفیت ساخت برابر یا بهتر است، رقابت شدیدتر می شود. بنابراین، همانطور که به جلو می رویم، تسلط تسلا در بازار ماشین های برقی کاهش خواهد یافت.

ارزان ترین خودرو تسلا مدل 3 سدان است. این خودرو که با قیمت پایه 35000 دلار وارد بازار شد اکنون در پایین ترین نسخه قرار دارد. 46900 دلار قیمتی دارد. این عدد برای بخش بزرگی از مشتریان زیاد است و تسلا قادر به جذب آنها نیست. البته طبق شایعات این شرکت فرم 2 در آینده با قیمت 25 تا 30 هزار دلار روانه بازار خواهد شد. در این صورت تسلا می تواند تا حدودی از افزایش سهم رقبای خود جلوگیری کند.

تسلا مدل 2

159 خودروی الکتریکی تا سال 2025 وارد بازار آمریکا می شود

در میان خودروسازان سنتی، برندهایی مانند فورد، کیا، هیوندای، شورولت، فولکس واگن و نیسان آنها روی خودروهای برقی ارزان تمرکز می کنند. سایر برندهای معتبر نیز به زودی به این گروه خواهند پیوست. موسسه اس اند پی گلوبال تعداد خودروهای برقی را از 48 مدل فعلی به پیش بینی می کند 159 مدل تا پایان سال 2025 افزایش خواهد یافت.

بد نیست اشاره کنیم که تسلا در حال فکر کردن به آن است نسخه به روز شده فرم 3 سال آینده رونمایی خواهد شد. انتظار می رود این نسخه از نظر دامنه حرکتی کیس بهتری داشته باشد. سایبرتراک و رودستر از دیگر مدل هایی هستند که در آینده با لوگوی این برند وارد بازار خواهند شد.

با وجود این، تسلا همچنان بر بازار خودروهای الکتریکی تسلط خواهد داشت. اگرچه کارشناسان انتظار داشتند خودروسازان دیگر از این شرکت پیشی بگیرند، اما آنها نیز با چالش های زیادی روبرو هستند و مشخص نیست چه زمانی به رکورد تسلا دست پیدا می کنند. شاید الان بدانی سه میلیون خودروهای برقی با آرم تسلا در خیابان های جهان حضور دارند.

ذکر این نکته ضروری است که اگرچه سهم بازار تسلا در حال کاهش است، اما تولید و فروش آن با سرعت خوبی در حال افزایش است. آمارها نشان می دهد که از بین 525000 خودروی الکتریکی فروخته شده در 9 ماه اول سال 2022، تقریباً 340 هزار دستگاه متعلق به این برند است.

در جدول زیر سهم برندهای مختلف در بازار خودروهای برقی را مشاهده می کنید.

سهم کل برندها در بازار مدل های برقی برندها در بازار مدل های برقی لوکس سهم دارند برندها در بازار مدل های الکتریکی غیر لوکس سهم دارند
تسلا 65% تسلا 86% فورد 28%
فورد 7% آئودی 3% کیا 19%
کیا 5% کلاغ 2% شورلت 16%
شورلت 4% Polestar 2% هیوندای 16%
هیوندای 4% مارک های دیگر 7٪ فولکس واگن 8 درصد
آئودی 2% نیسان 7 درصد
فولکس واگن 2%
کلاغ 2%

دیدگاهتان را بنویسید