برخورد صحیح با وسواس های نوجوانی


دوران نوجوانی دوران بسیار زیبایی است که هر نوجوانی یکی از بهترین روزهای زندگی خود را بعدها و پس از گذراندن آن می داند اما مشکلاتی هم دارد که در صورت عدم آگاهی ممکن است مشکلاتی برای افراد ایجاد کند.

یکی از مشکلاتی که دختران نوجوان در این سن با آن دست و پنجه نرم می کنند، وسواس و اضطراب است. این نوجوانان در مورد همه چیز بسیار دقیق می شوند و به آن توجه می کنند و حتی گاهی از کاه کوه می سازند.

اما روش صحیح برخورد با نوجوانانی که با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند چیست؟ برای آنها چه باید کرد؟

راهکارهای مقابله با وسواس نوجوانی

از شر اضطراب خلاص شوید

یکی از دلایلی که باعث ایجاد افکار وسواسی در نوجوانان می شود، اضطراب است، برای اینکه بتواند نوجوان را از افکار وسواسی که در مورد خودش دارد دور نگه دارد، باید اضطراب او را کنترل و کنترل کرد.

باید بدانید که اضطراب ریشه بسیاری از مشکلات روانی است. البته اضطراب در همه وجود دارد و کمی از آن در انسان طبیعی و حتی ضروری است، اما هر چیزی که تعادل نداشته باشد می تواند نگران کننده باشد.

اگر اضطراب شدید، شدید و درمان نشده باشد، سال به سال و با گذشت زمان و سن، اشکال پیچیده تری به خود می گیرد و گاهی به شکل شیدایی ظاهر می شود. اضطراب و وسواس معمولاً ریشه در عدم رضایت از خود دارد و این مشکلی است که بسیاری از نوجوانان به خصوص دختران با آن مواجه هستند. آنها به هیچ چیز راضی نیستند، از ظاهر و اندام خود خوششان نمی آید و مدام از آنها انتقاد می کنند.

روش صحیح مقابله با وسواس نوجوانی

در این میان رفتار اطرافیان، سختگیری های بی مورد، کمال گرایی و آرمان گرایی بیش از حد تحت تأثیر قرار نمی گیرد. والدینی که مدام به نوجوان خود می گویند به دلیل چاق بودن کمتر غذا بخورد یا لباس پوشیدن نوجوان خود را به بدترین شکل ممکن مورد انتقاد و گاه مسخره می کنند، به این وسواس و آتش می افزایند و آن را گسترده تر می کنند، آتشی که سال ها شعله ور می شود و سپس آنها مادام العمر می سوزد

نوجوانی که از کودکی به او یادآوری می شود که پر از اشتباه است، طبیعی است که در صحبت های دیگران به دنبال چیزهایی باشد که نشان دهنده اشتباه او باشد و حتی اگر چنین چیزی وجود نداشته باشد، ذهنی او را به فکر «من» می اندازد. من بد هستم» برای تأیید.

کودکانی که پدر و مادر کاملی دارند دچار چنین آسیب هایی می شوند و مشکل اینجاست که وقتی چنین مشکلاتی به وجود می آید، والدین از خود می پرسند که من چه چیزی را از دست داده ام که این کودک این مشکل را داشته باشد؟ اگر چیزی کم نمی گذاشتند، برعکس، با خواسته های فراوان یا خدمات افراطی خود، در زندگی او بسیار دخالت می کردند. البته ترکیبی از ژنتیک، محیط اجتماعی، مدرسه و عوامل دیگر نیز در بروز این مشکلات دخیل هستند.

روش صحیح مقابله با وسواس نوجوانی

مقابله با اختلال وسواس فکری اجباری در یک دختر نوجوان

او مثبت و خوش بین به نظر می رسد

ابتدا باید بدانید که این مشکل قابل حل نیست، پس دیدگاه خود را واضح و مثبت بیان کنید. نوجوان شما از خودش بسیار ناراضی است و خود را بد می داند، بنابراین اگر دیدگاه منفی نسبت به او داشته باشید، مشکلی که قابل حل نیست بدتر می شود.

شما باید با نوجوان خود همدلی کنید و این کار را درست انجام دهید. هرگز نوجوان خود را مورد انتقاد قرار ندهید و در چنین شرایطی، گفتن جملاتی مانند “به خودت آسیب نزن” باعث بدتر شدن حال او می شود. هرگز مستقیماً با او مخالفت نکنید و حتماً قبل از گفت وگو به ماجرا و موضوع فکر کنید تا در صورت لزوم به جای انتقاد و مخالفت، بدون تعصب راه حل اولیه و درستی ارائه دهید. مثلاً ممکن است دختر شما بگوید فلانی گفته است که خسته است و منظور او از من خسته است.

در اینجا با توجه کامل به صحبت های دخترتان بگویید «شاید آن روز کار زیادی داشته که او را خسته کرده است»، سعی نکنید این موضوع را به دخترتان بپذیرید و وارد بازی «محرومیت» نشوید. و اصرار بر من.» بگو و بگذر، این کلید این تکنیک است.

کاری کنید که او احساس امنیت کند

یکی از مواردی که جدای از نارضایتی از خود باعث ایجاد اضطراب در نوجوانان می شود، نداشتن امنیت است. دلیل تشدید مشکل پس از ورود به دانشگاه ممکن است همین باشد. دختر شما باید امنیت و محبت شما را دریافت کند. وقتی وارد یک زندگی مستقل تر می شود، احساس می کند که این کمبود بیشتر است. زمان منظمی را با او بگذرانید و کنارش بنشینید و در مورد چیزهای خوبی که او هم دوست دارد صحبت کنید.

روش صحیح مقابله با وسواس نوجوانی

او را با موضوعات دیگر آشنا کنید

سعی کنید مشکلات دیگری را وارد زندگی خود و رابطه با آنها کنید تا این مشکلات جزئی کوچکتر از زندگی شما و دخترتان شود. معمولاً هر چه بیشتر بر مشکلات تمرکز کنیم و زندگی خود را به آنها محدود کنیم، بیشتر رشد می کنند.

ما باید چشم انداز زندگی و روابط خود را گسترش دهیم تا مشکلات به بخش کوچکی از آن تبدیل شود. اگر دختر شما دوستان صمیمی دارد، محیطی برای ارتباط بیشتر او فراهم کنید. با وجود این مشکلات، قطعاً دختر شما چیزهای خوب و مثبتی دارد که می تواند به او کمک کند تا از این وضعیت خارج شود. سعی کنید مدام به چیزهای خوب فکر کنید و فکر کنید که مشکلات او موقتی هستند و آینده درخشانی در انتظار اوست.

این باور شما مستقیم و غیرمستقیم به او منتقل می شود و همین امر باعث از بین رفتن نارضایتی و امنیت او می شود که ریشه همه این مشکلات است.

بار دیگر تاکید می کنیم که خصوصیات خوبش را مستقیماً به او یادآوری نکنید و او را مجبور به پذیرش کنید. تأثیر غیرمستقیم و ضمنی مؤثرتر است.

توجه داشته باشید که برای کمک به دختر نوجوان خود و رفع وسواس او باید از یک متخصص کمک بگیرید. باید در اسرع وقت به روانپزشک یا روانپزشک مراجعه کنید. اگر دخترتان شما را همراهی نمی کند، پس به تنهایی پیش بروید و بدانید که باید در اسرع وقت این کار را انجام دهید و از این طریق مطمئن باشید می توانید با آرامش بیشتری مشکل خود را حل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید