اعتراضات علیه اردوغان پس از سقوط لیر در برابر دلار



ویدئوهای موجود در شبکه های اجتماعی نشان می دهد که اعتراضات علیه اردوغان در واکنش به کاهش شدید ارزش لیر صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ترکیه به نقل از النشره، ویدئوهایی در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود که مربوط به تظاهرات متعدد استانبول علیه سرنگونی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه است.

این اعتراضات در پی سقوط لیر ترکیه در برابر دلار صورت می گیرد. لیر ترکیه روز سه شنبه 15 درصد دیگر در برابر دلار کاهش یافت.

در حالی که دلار آمریکا در پایان معاملات روز دوشنبه با 11.42 لیر ترکیه معامله می شد، قیمت در معاملات روز سه شنبه به بالاترین میزان خود یعنی 13.45 رسید.

به این ترتیب لیر ترکیه روز سه شنبه بیشترین افت خود را از 10 آگوست 2018 تجربه کرد.

به گزارش یورونیوز، در حالی که رجب طیب اردوغان بار دیگر از کاهش نرخ بهره در روز دوشنبه دفاع کرد، لیر ترکیه به کاهش خود ادامه داد.

بانک مرکزی ترکیه با وجود افزایش تورم، از سپتامبر گذشته نرخ بهره را کاهش داده است. پنج شنبه گذشته، تحت فشار اردوغان، بانک مرکزی این کشور نرخ بهره را به 15 درصد افزایش داد که کمتر از نرخ تورم ترکیه در حدود 20 درصد است.

رئیس جمهور ترکیه بر خلاف روند اقتصادی حاکم بر این باور است که افزایش نرخ بهره تاثیری در مهار تورم و کاهش برابری پول ملی نخواهد داشت. و او دوشنبه شب پس از جلسه کابینه از “توطئه” علیه کشورش صحبت کرد و تاکید کرد که در برابر فشارهای کسانی که به دنبال افزایش نرخ بهره هستند “مقاومت خواهد کرد”.

نرخ برابری لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا در سال جاری تاکنون 58 درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر، رجب طیب اردوغان در حال حاضر پس از 19 سال قدرت با کمترین میزان محبوبیت در نظرسنجی ها مواجه است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید