بزرگترین دشمن سلامتی را بشناسید!


به گزارش «اقتصاد آنلاین» به نقل از نمناک; سالم بودن به عوامل زیادی مانند سبک زندگی، ژنتیک و محیط زندگی بستگی دارد، اما اگر از پزشکان بپرسید؛ بدترین چیزی که می تواند سلامتی شما را از بین ببرد و اثرات مثبت اقدامات مفید شما را از بین ببرد چیست؟ در این قسمت از سلامتی برای شما توضیح می دهیم که مخرب ترین عامل برای سلامتی چیست.

این مخرب ترین عامل برای سلامتی است

اضافه وزن یا چاقی بدترین کاری است که می توانید برای سلامت خود انجام دهید. اضافه وزن خطر ابتلا به انواع بیماری های جدی و مشکلات سیستم ایمنی را افزایش می دهد و به طور کلی طول عمر را کاهش می دهد. چاقی خطر ابتلا به بیماری های موجود و ایجاد مشکلاتی از سرطان گرفته تا دیابت را افزایش می دهد. با افزایش چاقی، اثربخشی درمان های پزشکی کاهش می یابد و خطر مشکلات جدی افزایش می یابد.

چاقی چیست؟

چاقی با شاخص توده بدنی اندازه گیری می شود. توده بدن بین 18 تا 25 طبیعی است، اما توده بیش از 25 اضافه وزن در نظر گرفته می شود. توده بدن بالای 30 را چاقی نیز می نامند که خطر ابتلا به مشکلات سلامتی را افزایش می دهد.

افزایش خطرات سلامتی ناشی از چاقی

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، چاقی خطر را افزایش می دهد و باعث ایجاد مشکلات زیر می شود:

مرگ بی دلیل

فشار خون بالا

سطوح بالای کلسترول بد

کاهش کلسترول

سطوح بالای تری گلیسیرید

دیابت نوع 2

بیماری قلبی

حمله مغزی

بیماری سنگ کلیه

پوکی استخوان

آپنه خواب

انواع مختلف سرطان

بیماری روانی

درد یا سفتی در بدن در حین فعالیت بدنی

علت اصلی چاقی چیست؟

مردم اغلب به دلیل دریافت کالری زیاد چاق می شوند. مصرف غذاهای فرآوری شده، کربوهیدرات های ساده، شیرینی ها، تنقلات بسته بندی شده و فست فودها به اندازه کافی احساس سیری نمی کند و منجر به پرخوری می شود.

یک رژیم غذایی سنگین که سرشار از غذاهای فرآوری شده مانند چیپس، کراکر و کیک است، سطح قند خون را افزایش می دهد، اما همچنین قند خون را به یکباره کاهش می دهد و گرسنگی را دائماً افزایش می دهد.

چه رژیمی از چاقی جلوگیری می کند؟

کارشناسان معتقدند هیچ رژیم غذایی جادویی وجود ندارد که به کاهش وزن کمک کند. نکته کلیدی این است که کالری دریافتی خود را کاهش دهید. پزشکان معتقدند که باید از کالری های باکیفیت استفاده کنید.

به عنوان مثال، رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند مفید باشد، زیرا تاکید بیشتری بر میوه ها، سبزیجات، ماهی و روغن زیتون دارد و میزان گوشت قرمز، گوشت فرآوری شده و غذاهای صنعتی به طور کلی کم است.

توجه داشته باشید که کیفیت رژیم غذایی مهمتر از میزان کالری است. یک رژیم غذایی با کیفیت بالا به طور خودکار کنترل کالری را بهبود می بخشد و غذاهایی که می خورید شما را برای مدت طولانی تری سیر نگه می دارد.

دیدگاهتان را بنویسید